PELAN PEMBANGUNAN PROFESIONAL
(di dalam Bahasa Melayu untuk tujuan penilaian PBB)
Matlamat Pengajaran MUET
Pegajaran dan pembelajaran MUET bukan untuk lulus ujian semata-mata
bahkan semua kemahiran yang digariskan di dalam sukatan pelajaran MUET adalah
untuk menyediakan warga Malaysia kea rah menguasai Bahasa Inggeris secara keseluruhan
atau total, mencakupi kemahiran-kemahiran penting di dalam bahasa iaitu;
bertutur, mendengar, memahami dan menulis. Sukatan dan tatacara MUET di
jalankan adalah benar-benar menguji keupayaan seseorang itu di dalam Bahasa
Inggeris.
Aktiviti yang dicadangkan adalah bertujuan untuk menambahbaik pencapaian
yang sedia ada atau sekaligus mencipta peluang pelajar menangani masalah
komunikasi di dalam realiti kehidupan. Penguasaan Bahasa Inggeris perlu mutlak
dan tidak bercampur-baur dengan matlamat penilaian. Adalah diharapkan supaya
pelajar menguasai empat kemahiran asas di dalam bahasa inggeris untuk mendapat
tempat di dalam pergolakan komunikasi sejagat yang kian berubah dengan pantas.
Cadangan
ialah:
1. Mencari,
mengumpul dan menyunting maklumat dari pelbagai sumber. Pelajar mempunyai
peradaban sebagai seorang yang lengkap dengan kemahiran mengakses dan menyunting
maklumat dengan pantas.
peradaban sebagai seorang yang lengkap dengan kemahiran mengakses dan menyunting
maklumat dengan pantas.
2.
Menguasai istilah-istilah di dalam IT untuk memudahkan pencarian.
3.
Berkongsi bahan maklumat untuk menjimatkan masa.
4.
Mengadakan sesi lambakan maklumat (brain-stormimg)
Penyertaan dalam aktiviti PPB
(Pembangunan Profesionalisme Berterusan)
Unit
MUET SMKA AL-IRSHAD mengambil aspek ini dengan serius. Dalam tempoh dua tahun
saja; iaitu dari tahun 2013 hingga kini, unit MUET telah menubuhkan unit
Penyelidikan dan Pembangunan Bahan (Research and Development Unit), mempunyai moto dan logo.
Moto : ‘Ideas
Worked Out’
Penyertaan dalam
Aktiviti PPB (Pembangunan Profesionalisme Berterusan)
Unit MUET SMKA AL-IRSHAD sentiasa berikhtiar untuk mengkaji masalah yang
dihadapi oleh pelajar Pra-universiti. Oleh itu unit ini telah mengusahakan
suatu langkah yang jitu untuk menangani masalah pelajar yang paling kritikal
iaitu ‘kelumpuhan kosakata, atau vocabulary paralysis. Merujuk kepada masalah
ini didapati pelajar-pelajar Pra-universiti kurang membaca. Ini menyebabkan
mereka tidak mampu menulis dan bertutur dengan baik kerana kurang pengetahuan
dalam pelbagai bidang.
Kebanyakan para pelajar Pra-universiti mempunyai latarbelakang
penguasaan Bahasa Inggeris yang terhad. Ini terbukti apabila data menunjukkan
kebanyakan dari mereka ini mencapai gred C dan D di dalam SPM. Untuk ini
pembangunan dalam pedagogi pengajaran dan pembelajaran harus meneliti masalah
pelajar dan mengorak langkah kea rah menyelesaikan masalah tersebut.
Didapati bahawa kebanyakan pelajar atau lebih 70% pelajar Pra-universiti
tidak membaca akhbar dan bahan-bahan bacaan lain dalam Bahasa Inggeris.
Sebanyak 30% pelajar Pra-U membaca bahan-bahan ilmiah termasuk akhbar dalam
Bahasa Inggeris tetapi hanya seminggu sekali. Itu pun kadang-kadang mereka
tidak membaca suatu apa pun bahan bacaan dalam Bahasa Inggeris dalam seminggu
kecualilah apabila diarahkanberbuat demikian.
Unit MUET
telah menggariskan DUA strategi
iaitu:
a)
Mewujudkan
portal maklumat tidak terhad atau ‘Unlimited Information Portal’ (UIP).
b)
Mewujudkan
forum secara online untuk berusaha menangani masalah pelajar selepas waktu
persekolahan.
*Kedua-dua strategi tersebut telah
dimulakan sejak tahun 2014
Selain itu,
unit MUET juga telah menubuhkan unit Penyelidikan dan Pembangunan Bahan. Unit
ini membuat penyelidikan ke atas bukan sahaja pelajar Pra-universiti malah
murid-murid di arus perdana juga. Walaupun terdapat beberapa perbezaan masalah
di antara kedua-dua arus ini tetapi kebanyakan masalahnya adalah sama.
*Unit Pembangunan
Bahan telah bermula sejak tahun 2013
Bukan mudah
untuk mengubah keterbiasaan. Unit MUET telah menghadapi masalah yang tidak
diduga. Walaupun para pelajar memang kecanduan menggunakan gejet (gadjet)
komunikasi seperti telefon pintar atau i-pad, bukan mudah untuk mengalihkan
minat mereka dari bahan-bahan berunsur hiburan kepada yng berunsur ilmiah.
Tutor MUET terpaksa melobi hampir setiap hari untuk menarik minat mereka
mengunjungi laman web yang relevan. Akhirnya dalam bulan April 2014, unit MUET
telah mendirikan sebuah blog, khas untuk menampung keperluan calon-calon yang
akan menduduki MUET. Portal ini diberi nama; muetirshadway.blogspot (dulunya) dan sekarang diberinama; roslimuetmegastation.blogspot.com:
http://roslimuetmegastation.blogspot.my/
http://roslimuetmegastation.blogspot.my/
sila klik alamat di atas.
Tutor akan menggunakan blog ini sebagai opsyen kepada bahan-bahan IT yang lain seperti websites, CD, Audio-visual files. Blog ini mengandungi 35 pos(posts) dan 48 pautan (links).
Portal ini
bukan sahaja boleh digunakan untuk penyampaian di dalam kelas malah bahan-bahan
di dalamnya boleh disalin, diedit dan dicetak mengikut keperluan pelajar. Bukan
itu sahaja, pelajar boleh membaca akhbar secara online dan digunakan dalam
aktiviti PdP di dalam kelas. Laman-laman web seperti Star online, NST online
boleh diakses bila-bila masa diperlukan, di mana sahaja melalui gajet-gajet
seperti telefon pintar, i-pad, netbook dan sebagainya. Selain itu para pelajar
juga boleh membaca bahan-bahan dari majalah yang tersohor seperti Reader’s
Digest, Time dan Newsweek. Bahan-bahan
juga boleh dicari dalam tiga cara iatu; di dalam blog itu sendiri, pautan dan web
seluruh dunia! Selain itu para pelajar boleh memilih untuk membacanya
dalam 99 bahasa!
SUMBANGAN KEPADA ORGANISASI/PROFESION
Senarai Tugas dan Tanggungjawab
Bil.
|
Ringkasan Aktiviti/Projek
(Senaraikan aktiviti/projek)
|
Petunjuk Prestasi
(Kuantiti / Kualiti / Masa /
Kos)
|
1
|
Pengajaran dan pembelajaran (P&P)
1.1 Menyediakan
Rancangan
Pelajaran Tahunan / Harian:
i) MUET
Tingkatan Atas dan 6
Bawah. |
kuantiti
i. Rancangan Pelajaran
Tahunan – 1 kali setahun
ii. Rancangan Pelajaran
Harian
MUET:
18 kali seminggu (6 Atas dan
6 Bawah)
Kualiti
Mengikut sukatan mata pelajaran yang ditetapkan.
|
1.2 Melaksanakan tugas mengajar:
i) MUET Tingkatan 6 Atas dan
Tingkatan 6 Bawah.
|
Kuantiti
i)18 waktu MUET di Ting. 6 Atas
dan 6 Bawah.
Kualiti
i) Mengajar Mengikut Rancangan
Pelajaran Harian dan
juga Sukatan mata pelajaran ditetapkan.
ii) menghabiskan sukatan pelajaran
pada bulan Ogos untuk
6 atas dan Oktober bagi 6 rendah. |
|
1.3 a) Mengendalikan Ujian
Prestasi dan Peperiksaan
untuk matapelajaran:
i) MUET
b) Menyemak jawapan
|
Kuantiti
4 kali setahun bagi setiap subjek
Kualiti
i) Meyediakan soalan mengikut format
ii) Menyemak jawapan dan menghantar
markah pada tarikh
yang ditetapkan.
|
|
1.4 Memberi latihan secara intensif kepada
pelajar serta menyemak buku latihan.
|
Kuantiti
Sepanjang tahun/setiap pelajar
|
|
1.5 Menyediakan head count dan merancang
program meningkatkan prestasi pelajar
|
Kuantiti
Sepanjang tahun/setiap pelajar
|
|
1.6 Melaksanakan kelas-kelas tambahan MUET
Ting 6 Atas, 2 minggu sekali pada hari Isnin.
|
Kuantiti
Februari - November
|
|
2
|
Penolong Kanan
Tingkatan 6.
|
Masa
Sepanjang tahun: Januari hingga Disember 2016
Kualiti
i) Menyediakan
perancangan strategik bidang kebitaraan Akademikbersama-sama Guru-guru Ting.
6
ii) Menyediakan Perancangan Aktiviti Tahunan Tingkatan
6.
iii) Mengadakan mesyuarat Guru-guru Ting.6
sebulan sekali .
iv) Menyelaras pembahagian kerja serta pelaksanaan setiap
perancangan/aktiviti.
v) Memantau perjalanan aktiviti –aktiviti kebitaraan yang
telah dirancang dan diluluskan oleh Pentadbiran.
v) Memantau prestasi akademik setiap subjek STP Post
Mortem.
vi) Menyediakan dan menghantar laporan Prestasi Akademi
kepada PPD, JPN dan BPI:
- laporan headcount 4 kali setahun
- laporan analisis dan post mortem
stpm
- laporan peperiksaan dalaman sekolah
- laporan aktiviti kebitaraan
- laporan khidmat masyarakat
|
3
|
Mengendalikan urusan Ko-kurikulum iaitu sebagai guru pembimbing Bahas Ala
Parlimen Bahasa Inggeris
|
Kuantiti
Setiap minggu dari bulan Januari hingga Julai.
Kualiti
Mengikut jadual perjumpaan yang ditetapkan.
Mengikut kriteria yang ditetapkan oleh J/Kuasa Pertandingan.
|
4.
|
Ketua Unit MUET.
|
Masa
Januari hingga
Disember 2015
Kualiti
i) Menyediakan
perancangan Strategik 3 tahun,
perancangan taktikal dan operasi bagi subjek MUET.
ii) Merancang dan melaksanakan program peningkatan
prestasi subjek MUET
iii) Menyediakan headcount dan mengambil tindakan
susulan.
iv)Mengurus dan mengemaskini fail-fail unit MUET.
|
5.
|
Unit
Penyelidikan/Inovasi dan Pembangunan Bahan-bahan MUET.
|
Masa
Januari hingga Disember
Kualiti
i) Menjalankan penyelidikan dan inovasi untuk
mengenalpasti dan menyelesaikan masalah dalam pembelajaran MUET.
ii) Menghasilkan bahan-bahan untuk bacaandengan
mengujudkan blog; roslimuetmegastation.bogspot.com
iii) Menerbitkan bahan bacaan dan rujukan.
Kuantiti
i) Project W.A.L.L.(Web-Assisted Language Learning)
a) Pembelajaran menggunakan blog sebagai sumber bahan
b) Menggunakan What’s Application untuk mengujudkan
perbincangan secara VLE.
ii) Blog untuk MUET
a) Paparan mengandungi 46 pos
b) Paparan mengandungi 74 pautan
c) Paparan mengandungi search box pelbagai bahasa
iii) Modul-modul bahan bacaan/rujukan sejak 2014 hingga
kini:
a) Description of Trends
b)
Description of Trends on Graphic Organisers
c)
Useful Words and Expressions in Describing Trends
for MUET
d)
All You Need to Know About Writing Paragraphs
e)
Making Sense
f)
Good Vocabulary
g)
Self-Teaching Units – Tenses
h)
10 Really Useful Phrasal Verbs
i)
Cloze-text Exercises
j)
Self-Teaching Units – Subject-Verb Agreement
Kos
RM 1,037.50
Perincian:
a) Printer Canon 287 RM390.00
b) Internet tambahan RM280.00
(RM35 x 8 bulan)
c) Kertas A4 (70 gm) RM 47.50
5 x 9.50
d) Kertas A4 berwarna RM20.00
(100 gm) 100x 20 sen
e) Dakwat printer 2 x refill RM 90.00
2x RM45.00
f) Head cartridge
2 set x RM105.00 RM210.00 |
6.
|
Penyelaras
Sistem 5S
|
Masa
Disember 2014 hingga Mei 2015
Penganugerahan sijil diterima pada 25 Mei 2015 di MPC Wilayah Utara.
Kualiti
Mengujudkan Sistem 5S diSMKA Al-Irshad untuk memastikan pengurusan yang
sistematik serta menerima sijil 5S dari MPC Wilayah Utara.
Kuantiti
a) Melibatkan tiga zon iaitu; Pejabat Pentadbiran, Pusat
Sumber Sekolah dan Pusat Dokumentasi.
b) Mewujudkan Jawatnkuasa-jawatankuasa Pemandu,
Latihan, Publisiti dan Dokumentasi
c) Mewujudkan Dokumen-dokumen 5S iatu fail induk, Fail
J/KPemandu, Fail J/K Latihan, Fail J/K Publisiti dan J/K Penerbitan.
Kos
RM481.28 sen
Kos melibatkan pembelian kertas-kertas label, display board, gam,
gunting, browser box dan alatulis yang lain.
|
Lampiran A
2 LATIHAN
(i)
Senaraikan program latihan (seminar, kursus, bengkel dan
lain-lain) yang dihadiri dalam tahun yang dinilai.
Bil
Nama latihan
(Nyatakan sijil jika ada)
Tarikh/Tempoh
Tempat
1
Perjumpaan Penolong Kanan Tingkatan Enam bersama Pihak Pengurusan JPN
P.Pinang
14 April 2015
8.30 pagi hingga 5.00 petang
Bilik Jerejak, BTPN
Pokok Sena Kepala Batas.
2
Perjumpaan
Profesionalisme di antara Timbalan Pengarah JPN P.Pinang dengan Wakil
Pengetua
13 Mei 2015
10.00 pagi
Dewan Lim Lean Teng
SM Persendirian China Han Chiang, P.Pinang
3
Kolokium
Peningkatan Profesionalisme Guru Tingkatan 6 untuk Zon Tengah dan Zon Utara
Malaysia
28 Mei 2015
Hotel Taiping Perdana, Taiping, Perak.
Bil
Nama latihan
(Nyatakan sijil jika ada)
Tarikh/Tempoh
Tempat
1
Perjumpaan Penolong Kanan Tingkatan Enam bersama Pihak Pengurusan JPN
P.Pinang
14 April 2015
8.30 pagi hingga 5.00 petang
Bilik Jerejak, BTPN
Pokok Sena Kepala Batas.
2
Perjumpaan
Profesionalisme di antara Timbalan Pengarah JPN P.Pinang dengan Wakil
Pengetua
13 Mei 2015
10.00 pagi
Dewan Lim Lean Teng
SM Persendirian China Han Chiang, P.Pinang
3
Kolokium
Peningkatan Profesionalisme Guru Tingkatan 6 untuk Zon Tengah dan Zon Utara
Malaysia
28 Mei 2015
Hotel Taiping Perdana, Taiping, Perak.
Sijil diperolehi untuk pembentangan kertas kajian
dan inovasi di Persidangan Pengetua-pengetua
Sekolah Berprestasi Tinggi
3 hingga 5 Disember 2014
di Kuala Lumpur
Nota terima kasih dari LinkedIn
Dublin, Ireland
pada 12 Ogos 2015
Sijil Penghargaan sebagai Penceramah
Program Pra-MUET STPM
24 hingga 26 Julai 2015
Sijil sebagai Juri dalam
Student Innovation Show
yang telah diadakan di
PERDA City Mall
pada 29 hingga 30 Ogos 2015
Pembentangan Kertas Kajian Tindakan di Kolej Komuniti Kepala Batas
Pembelajaran Gaya Abad Ke 21
pada 29 hingga 30 Ogos 2015
Pembentangan Kertas Kajian Tindakan di Kolej Komuniti Kepala Batas
Pembelajaran Gaya Abad Ke 21
Jumlah pengunjung ke profil professional
hingga 28 November 2015
sejak Januari 2015
bukti jumlah pengunjung
statistic audien seluruh dunia
untuk muetirshadway.BlogSpot
Jumlah pengunjung ke Profil Profesional
hingga 25 Disember 2015
peningkatan sebanyak 6,863 pengunjung dari 28 November ke 25 Disember 2015
Selepas lebih kurang setahun, peningkatann pengunjung adalah sebanyak 167.38%.
statistic audien seluruh dunia
untuk roslimuetmegastation.blogspot.com sehingga 21 Nov 2016.
1 comment:
semoga terus sukses Mr Rosli... :) aamiin..
Post a Comment